W
tej zakładce
znajdziecie pełne
scenariusze przedstawień teatralnych dla dzieci
(górna listwa) oraz ich streszczenia (niżej). Scenariusze
te realizowane są z
wielkim powodzeniem
zarówno na scenach profesjonalnych, jak i amatorskich. Wiele
z
prezentowanych tytułów posiada wersje z piosenkami i bez
nich.
Aby otworzyć plik
scenariusza KLIKNIJ NA WYBRANY TYTUŁ na górnej listwie lub w
streszczeniu. Poza możliwością zapoznania się z tekstem, otrzymasz tam
dostęp do scenariusza w pdf.
WSZELKIE WYKORZYSTANIE
MOICH SCENARIUSZY
WYMAGA UZYSKANIA LICENCJI. W
przypadku wystawień
publicznych, emisji telewizyjnych, czy
radiowych lub publikacji moich sztuk np. w prasie, proszę się zwracać
do agencji ADIT.
Szczegóły w zakładce
Opłata
związana z zawarciem umowy licencyjnej pobierana jest niezależnie od
tego, czy sztukę wystawia teatr zawodowy, czy amatorski.
Nie dysponuję muzyką do przedstawień.
Specjalnie dla zespołów amatorskich, dla których zdobycie
podkładu muzycznego jest trudne, udostępniam wersje scenariuszy BEZ
PIOSENEK.
STRESZCZENIA
SZTUK
DLA DZIECI W WIEKU OD LAT TRZECH
w
opracowaniu mojej agencji
(ADIT), Centrum Sztuki Dziecka (CSD)
oraz moim (ID)
Małą Królewnę
wcale nie cieszą
urodziny, ponieważ prezenty zawsze
ją rozczarowywały. Czy tym razem będzie tak samo? Dziewczynka marzy o
Prawdziwym Smoku, jednak chociaż ślicznie o niego prosi bliskich i
przymila się, jak
umie, nikt nie chce spełnić jej życzenia.
Zapłakaną
Królewnę
stara się pocieszyć Żaba, która ofiaruje się spełnić
nietypową prośbę.
Niestety, używa do
czarów zwietrzałego proszku. Dziewczynka
sama
staje się prezentem dla rozkapryszonej Smoczycy Belli i nie ma
w tym nic przyjemnego.
Smoczyca jest dla
Królewny niedobra –
trzyma ją w klatce, czesze wielkim grzebieniem, zmusza do zabawy oraz
karmi
śmierdzącym jajkiem. Nawet imiona, które dla niej wymyśla,
są
paskudne.
Czar na szczęście
pryska, a
doświadczenie na własnej skórze, co
znaczy
być czyjąś zabawką, jest bezcenne. Kiedy Królewna dostaje
piękny
prezent – szczeniaczka, wie, że żywe stworzenie wymaga przede
wszystkim opieki.
Sztuka, dla dzieci marzących
o własnym
zwierzaku, pokazuje, że każdym stworzeniem trzeba umieć się
zaopiekować. „Zwierzę to nie rzecz" - tak puentuje tekst
kończąca
go piosenka.
Bajka dla najmłodszych,
idealna propozycja do prezentacji w okolicach świąt Bożego Narodzenia i
zabaw choinkowych. Świetnie się sprawdza zarówno na scenie
dramatycznej, jak i lalkowej. Prapremiera miała miejsce w 2010 roku w
Teatrze Lalek Pleciuga.
Święta tuż-tuż i na
Biegunie Północnym praca wre. Prezenty są już gotowe, trzeba
je
tylko pięknie zapakować. Elfy dostają do pomocy Filipka,
który
nigdy jeszcze nie widział Świętego Mikołaja. A to niedobrze, bardzo
niedobrze! Diabeł nie śpi. Nie śpi i knuje, jakby tu wykraść prezenty,
a na ich miejsce podłożyć swoje, śmierdzące złym czarem i siarką.
Wystarcza
chwila
nieuwagi i wór prezentów znika w piekielnych
czeluściach!
Zrozpaczony Filipek wyrusza po niego tam, gdzie diabeł mówi
dobranoc.
O dziwo, grzecznego i
prawdomównego elfa mieszkańcy piekieł biorą za wyjątkowo
sprytnego i odpornego czarta. Filipek miłym zachowaniem zmusza
Diablicę, by wskazała mu miejsce ukrycia prezentów, a sam
Boruta
nie może wyjść z podziwu, że „nowy diabełek”
potrafi
dotknąć „cuchnącego miłością” worka świętego, tfu,
tfu,Mikołaja.
Filipek odzyskuje
prezenty, zdobywa uznanie elfów i, co najważniejsze,
wdzięczność
samego Świętego Mikołaja.
Sztuka posiada dwa
zakończenia, jedno z nich pozwala płynnie przejść do sceny, w
której Święty Mikołaj rozdaje prezenty dzieciom zgromadzonym na widowni.
(oprac.
ID)
MOC
PREZENTÓW
to tekst napisany z myślą o mikołajkach.
Kruszynka,
potężna
słonica, znudzona ciągłymi występami w
cyrku ucieka od tresera do lasu. Jest szczęśliwa, że nareszcie nikt nie
każe
jej ćwiczyć sztuczek i może sobie leniuchować do woli.
Sroka
jest nią zachwycona - jej świecącymi
dzwoneczkami i światowym życiem, jednak przy bliższym poznaniu
okazuje się,
że Kruszynka jest bardzo uciążliwym
gościem. Zachowuje się fatalnie i jest leniwa. Przyzwyczajona do tego,
że
wszyscy się nią zajmują i zachwycają, we wszystkim wyręcza się innymi.
Kiedy zwierzęta protestują, tłumaczy, że jest zbyt duża i niezdarna,
by
poruszać się po
zarośniętej okolicy. Może przecież zniszczyć ich gniazda, nory czy
ulubione
krzaki jeżyn.
Sama nic
nie robi, bo przecież "słonie nie pracują, słonie przynoszą szczęście".
Odmawia
nawet pomocy
bobrowi
przy naprawie tamy, mimo że okolicy grozi powódź. Zwierzęta
są już
zmęczone
całą sytuacją. Dopiero kiedy przerażona słonica ucieka przed małą
myszką, niechcący pomaga w naprawie tamy. Uratowawszy las i jej
mieszkańców przed powodzią,
zostaje okrzyknięta
bohaterką.
Dopiero
teraz Kruszynka
czuje się
zawstydzona i przeprasza
mieszkańców lasu za swoje fochy. Mimo zyskania nowych
przyjaciół, odrzuca
propozycję zamieszkania w lesie. Bogatsza o nowe doświadczenia wraca do
cyrku.
Przecież uwielbia występy…! Spektakl
bez
ograniczeń
wiekowych,
zawiera piosenki. Pod płaszczykiem
wesołej
opowiastki kryje się głęboka prawda. Bardzo trafnie ujęła ją sama
autorka:
Cwana
gapa, cwana gapa,
cwana
gapa Za
nos wodzi tak, by nikt się nie połapał. Niby
taka nieporadna Niby
grzeczna i układna Ale
cwana, proszę pana, i zaradna! Tu
ją boli, to za trudne To
za ciężkie, a to nudne Cwana
gapa nic nie zrobi dobrze sama Więc
pomaga jej sąsiadka Wujek,
siostra oraz babka A
najwięcej to za gapę robi mama. Cwana
gapa, cwana gapa, cwana gapa Za
nos wodzi tak, by nikt się nie połapał. Niby
taka nieporadna Niby
grzeczna i układna Ale
cwana, proszę pana, i zaradna
Przesłanie:
Egoizm i lenistwo nie pomagają jej z zdobywaniu nowych
przyjaciół. A przecież
warto pomagać innym, to tak niewiele kosztuje. Utwór zawiera
dużo piosenek.
(oprac.
na podst. ADIT i CSD)
****************************************
STRESZCZENIA
SZTUK DLA DZIECI W WIEKU POWYŻEJ 5 LAT
Tekst,
wyróżniony w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i
Młodzieży w
Poznaniu, który pojawił się
na siedemntastu profesjonalnych
scenach oraz w teatrach polonijnych. Jego realizacje zdobyły szereg
nagród.
Ciepła,
mądra i urocza baśń w klimacie braci Grimm dla dzieci od lat
czterech. Mówi o sile przyjaźni, cenniejszej od wszelkich
dóbr materialnych,
które przecież szczęścia nie dają…
Za
lasem stoi
mała
chatka, w której mieszka staruszek ze swoimi zwierzątkami:
kogucikiem, myszką i
świnką. Żyją ubogo, ale szczęśliwie.
Sielankę
zakłóca pojawienie się wędrownego kupca. Za jego namową
Staruszek wymienia
ukochane zwierzątka na fajkę, nożyk i tabakierę. Dopiero gdy zostaje
sam, zdaje
sobie sprawę, jak bardzo mu ich brak. Nie
mogąc znieść
samotności -
rusza w świat.
W
lesie
spotyka
Kostuchę, którą prosi o śmierć. Ta
odmawia i pyta go, dlaczego mu życie niemiłe.
Staruszek
opowiada i
przyznaje,
że dopiero
teraz rozumie, jak źle zrobił, i że dałby wszystko, by to
odwrócić. Śmierć, w zamian za jego skarby, wskazuje mu drogę
do cyrku, gdzie występują teraz
zwierzęta.
Wszystko
się dobrze kończy: Staruszek, dzięki dobroci Klauna, odzyskuje
przyjaciół.
Spektakl
można
grać przy skromnych dekoracjach.
Przesłanie:
Gromadzenie przedmiotów nie daje prawdziwego
szczęścia,
ważniejsze są przyjaźń i miłość. Sztuka mówi też o tym, że
czasem dopiero gdy się
utraci bliskich, można zrozumieć, jak byli dla nas ważni.
(oprac.
na podst. ADIT, CSD)
BAJKA
O SZCZĘŚCIU jest też dostępna w
tłumaczeniach na chorwacki i angielskiw
Poljska
citanka / Polish Reader
(publikacja
dwujęzyczna,
2009 rok)
oraz bułgarski
(antologia bułgarska scenariuszy polskich "Inne kaczątko
i inne nie tylko bajki") -
patrz zakładka PUBLIKACJE.
Wybór
piosenek do
BAJKI O SZCZĘŚCIU dostępny TUTAJ.
Przedstawieniez pewnością zachwyci
chłopięcą część
widowni!
Pełna humoru opowieść o
dwóch złośliwych gnomach, które ruszają do
Skalnego
Miasta, by wynająć – najlepiej za darmo – kogoś,
kto
uratuje ich wysychające bagienko. A że „przyzwoity
gnom”
kłamie, kradnie i dokucza, jest to wyprawa pełna zaskakujących wydarzeń.
Bracia najpierw
okradają Żółwia z ciężko zapracowanej suszonej żaby
(należność za
transport), potem
trafiają doSzkoły
dla
Rodziców, gdzie Bazyliszek uczy dorosłe
gnomy jak należy wychowywać dzieci, by były dokuczliwe i złośliwe, a
następnie – dosłownie - wpadają do Wróżki,
która
potrafi zagłaskać na śmierć.
Jednak
przełomowe okazuje
się
spotkanie
Królewny. Gnomy mają prawdziwy dylemat: jeśli jej nie
pomogą,
Królewnę pożre Smok, a przecież najgorsze, co może zrobić
gnom,
to wykazać
się altruizmem!
W przewrotnej historii
oglądamy w krzywym zwierciadle relacje dziecko-rodzic.
To doskonały pretekst, by zastanowić się, jaki wpływ na zachowanie mają
presja otoczenia, wszechobecne wzorce, wewnętrzna moralność i
wychowanie.
Z
jednej z recenzji:
"Dzieciom do gustu przypadł morał - nie zawsze warto być grzecznym!"
Rozgrywająca się
w afrykańskim buszu opowieść o akceptowaniu samego siebie;
mądra i
dowcipna, ucząca najmłodszych
widzów tolerancji
i akceptacji. Dzięki
wartkiej akcji, wesołym piosenkom i aktualnej tematyce będzie ciekawa
dla
widzów w
każdym wieku.
Żyrafka,
Nosorożec i Kameleon wyruszają w daleką podróż w
poszukiwaniu
Szamana,
w nadziei, że odmieni ich
los.
Chcą go prosić, by poprawił ich wygląd
- Żyrafka marzy o krótkiej szyi,
Nosorożec o
pozbyciu się
paskudnego rogu, Kameleon zaś pragnie, by go wreszcie zauważono, dzięki
pięknej, czerwonej barwie. Pełne kompleksów zwierzątka są
przekonane, że te zmiany zapewnią im szczęście i pozwolą znaleźć
przyjaciół.
W drodze na wulkan spotykają Lwa,
któremu Szaman
przywrócił zęby. Lew jest zdziwiony; jego zdaniem
wędrowcy
wcale nie potrzebują pomocy Szamana, gdyż są zdrowe.
Także
Szaman nie widzi potrzeby, by im pomagać, jednak ulega gorącym
prośbom i
rzuca tytułowe zaklęcie: Humba, bumba, bang! Na pożegnanie daje
zwierzętom
trzy pióra, na wypadek, gdyby chciały cofnąć czary.
Zmiany
w
wyglądzie dają tylko chwilowe szczęście. Szybko okazuje się,
że długa
szyja, twardy róg czy umiejętność upodabniania się do
otoczenia
mają swoje zalety. Dzięki nim zwierzęta mogą przetrwać w naturalnym
środowisku.
Żyrafka,
Nosorożec i Kameleon przekonują
się, że odmienność jest atutem i czyni
je wyjątkowymi, zaś prawdziwa przyjaźń nie ma nic wspólnego
z
ładnym wyglądem. Zwierzęta
postanawiają
wrócić do pierwotnej postaci.
Przesłanie: Odmienność czyni nas
wyjątkowymi. Historia Żyrafki, Nosorożca i Kameleona dowodzi, że nic
nie dzieje
się bez przyczyny - należy sobie uświadomić, że odmienność jest atutem
i cennym
darem. Prawdziwa przyjaźń jest bezinteresowna, a ładny wygląd nie ma na
nią
wpływu.
(oprac.
na podst. ADIT, CSD)
obsada:
6 osób i inni
Intermiś został
zainspirowany sztukami Jana Wilkowskiego o
Tymoteuszu. Autorka zadała sobie pytanie: jak dziś, w dobie internetu,
wyglądałyby relacje między Tatą Misiem a Małym Misiem? Tak powstała
nowoczesna
bajka pełna zabawnych dialogów, szybkiej akcji i
współczesnych gadżetów.
Zapracowani rodzice
bagatelizują potrzebę ruchu i
gimnastyki. Na zawody sportowe zorganizowane przez szkołę większość z
nich się
nie stawia. Ci, którzy się pojawiają, symulują kontuzje.
Większym
zainteresowaniem cieszą się konkurencyjne zawody
zorganizowane przez Nietoperza - w grze na Intermisiach. Tu wystarczy
tylko
refleks i sprawne palce. A że na zwycięzcę czeka supernowoczesny
ogromny ekran,
Mały Miś i jego przyjaciel Zajączek nie mogą przepuścić takiej okazji.
Niestety obiecywana
nagroda to tylko przynęta i zwierzątka
wpadają w pułapkę. Podstępny Nietoperz wiezie uwięzione maluchy w
klatkach do
ZOO. Ich tropem ruszają ojcowie, którzy na co dzień niewiele
czasu im
poświęcali. Czy dzięki sprytowi, wytrwałości, sprawności fizycznej i
znajomości
nowoczesnej techniki, bohaterom uda się ocalić skórę?
Kryminał dla dzieci z
porwaniem i tropieniem czarnego
charakteru jest tu okazją, by podpatrzeć relacje z dzieckiem
zarówno surowego
Taty Zająca, ojca wielodzietnej rodziny, jak i pochłoniętego zawodową
karierą
Taty Misia.
Współczesna
bajka o
sile dobrego słowa, które
dodaje
skrzydeł i leczy z
kompleksów. Pokazuje, że wiara w siebie i przyjaźń mogą
zdziałać
cuda. Mówi
też o konieczności
pomocy słabszym, uczy opieki
nad
dzikimi
ptakami w czasie zimy.
Bocianek Olo podziwia swego Braciszka, który bez trudu
wlatuje
nawet na
szczyt wysokiej topoli. Olo tak nie potrafi, nie stara się, nie
próbuje.
Poszturchiwania Ojca utwierdzają go w przekonaniu, że jest "do
niczego". Dlatego zamiast ćwiczyć skrzydła, snuje się po łące. Spotyka
tam
Starego, który ostrzega go, że nie przeżyje zimy.
Olo
jest za słaby, by polecieć wraz z rodzicami w daleką i męczącą
podróż do
Afryki, zostaje więc na swojej łące. Samotność, zimno i głód
szybko dają o
sobie znać. Olo wyrusza na poszukiwanie schronienia. Ciepła stacja
benzynowa
wydaje się być idealna, ale przegania go stamtąd samolubny Wojtek.
Bliski
śmierci, zostaje uratowany przez Wróżkę, która
opiekuje
się chorymi ptakami z
okolicy. Dba, by odzyskały zdrowie i na wiosnę mogły wzbić się w
powietrze.
Dzięki jej troskliwości pod koniec zimy bocian Olo odzyskuje pełnię
sił. Wróżka
wspiera go i zachęca do ćwiczeń. Piękny jak nigdy dotąd, może przywitać
na
szczycie topoli wracającą zza mórz rodzinę.
Przesłanie: Sztuka o sile
dobrego słowa, które
może uleczyć z kompleksów, może dodać skrzydeł. Trzeba
uwierzyć
w siebie i
dawać moc wiary we własne siły innym. Morał sztuki wypowiada
Wróżka:
"Dobre słowo jak czary, wielką moc
ma w sobie". Zapamiętajmy to
przesłanie, ponieważ nawet małe dzieci wiedzą, że Wróżki
zawsze
mają rację.
Kolorowa,
rozśpiewana i pełna
magii bajka; na pewno będzie świetną zabawą dla każdego.
Smoczek Hieronima
marzy o tym, by stać się
dorosłym, odważnym i ziejącym ogniem smokiem. Ciekawy
wszystkiego, chce jak najszybciej poznać świat. Dlatego nie zawsze jest
posłuszny Mamie. Wbrew jej zakazom nawiązuje znajomość z
kłamliwym Gnomem. Ten złodziejaszek, który zamierza pod
nieobecność gospodarzy
ukraść wszystkie skarby, namawia naiwnego smoczka, by wyruszył "tam,
gdzie
kończy się jaskinia".
Hieronim
spotyka w
lesie wiedźmę Euzebię i
prosi ją o wymarzoną dorosłość. Ale wiedźma, a
później stare,
mądre
drzewo
tłumaczą mu, że musi być cierpliwy. Rozżalony malec rusza dalej. Niestety
pierwsza wyprawa w wielki świat okazuje
się dla malucha pełna niebezpieczeństw. Czyha na niego bowiem Czarny
Rycerz,
"pogromca smoków". Tylko pomoc Wiedźmy ratuje Hieronima
przed
zgubą.
Euzebia zamienia
Czarnego Rycerza za karę w konia.
Pewnego
dnia marzenie Hieronima o bohaterstwie i samodzielności
spełnia się. Mama wysyła go do Smoczego Lasu - po ziele do
mikstury
pomocnej w nauce ziania ogniem.
W
drodze smoczek
ratuje najstarsze Drzewo i przepędza na cztery wiatry złego
Drwala. Wszyscy, z Mamą-Smok na czele, są z niego dumni. Okazuje się,
że
wielkich czynów można dokonać w każdym wieku, o czym
mówią słowa piosenki:
"Wszystkie
smoki o tym wiedzą,
że nie trzeba czekać wiek,
By dorosnąć, by być dużym,
trzeba tylko tego chcieć.
Gdy ciekawość smoka gna,
gdy chce w skrzydłach poczuć wiatr
Wtedy leci na wyprawę
i poznaje cały świat."
Przesłanie: Sztuka o dziecięcym
pragnieniu bycia dorosłym
oraz o dorastaniu, z którym nierzadko nie chcą pogodzić się
rodzice.
"Wszystkie smoki o tym wiedzą" zawiera również
przypomnienie, że
dobro zawsze zwycięża nad złem.
(oprac.
na podst. ADIT, CSD)
WSZYSTKIE
SMOKI O
TYM WIEDZĄ dostępne są
w
tłumaczeniu na bułgarski
(antologia
bułgarska scenariuszy polskich "Inne kaczątko i inne nie tylko bajki")
-
patrz zakładka PUBLIKACJE.
Poetycka
opowieść o dążeniu do realizacji marzeń, nawet wtedy, gdy traci się
wiarę w powodzenie.
Świetlik
co
noc oświetla swą latarenką bal, na którym bawią się nocne
owady
z
całego lasu. Rankiem poznaje uroczę Biedroneczkę, lecz choć nawiązuje
się między nimi więź, nie mogą być razem: Biedronka boi się ciemności,
a Świetlik nie może żyć za dnia. Marzeniem Świetlika staje się
latarenka, której blask rozproszyłby ciemność.
Mały
Świetlik wyrusza na
poszukiwanie księżycowego blasku, ale nie jest to łatwe.
Przyjaciółka Ćma zniechęca go do starań ponad siły, łakomy
Kornik przekonuje, że dogadzanie swojemu brzuchowi to najlepszy
sposób na życie, a podstępna Rosiczka więzi, by mieć
blask
jego latarni tylko dla siebie.
Świetlik
pokonuje te trudności,
przełamuje nawet
nieśmiałość, kiedy
prosi o pomoc
pięknego i potężnego Łabędzia. Nadaremnie.
Kiedy dociera wreszcie
do Księżyca, spotyka go największy zawód: to, do czego
doążył z
taką wytrwałością okazuje się tylko odbiciem w wodzie...
Malec jest
zrozpaczony. Kiedy traci już wszelką nadzieję, sam Księżyc obdarowuje
go srebrzystym promieniem. Świetlik bowiem,
jak
"prawdziwy latarnik nocy", nie
chce
światła tylko dla siebie, ale by innym rozpraszać mrok. Uszczęśliwiony
wraca
do przyjaciół z najpiękniejszą latarenką świata - pełną
księżycowego blasku. Jego wytrwałość i dobre intencje pozwalają
osiągnąć cel.
Teraz w lesie już
nikt nie musi obawiać się ciemności.
Przesłanie:
Każde
marzenie jest
warte tego, aby spróbować je zrealizować. Bohater
"Latarenki",
pomimo
wielu przeciwności, nie rezygnuje z osiągnięcia swojego celu. W efekcie
spełnia
swoje marzenie i uszczęśliwia przyjaciół.
Pastiż
wszelakich konkursów
i talent show z podstępnym planem Lisa w tle.
Propozycja na dużą
obsadę
(13 osób) .
Wyliniały
Lis marzy o sutym
posiłku, niestety jest zbyt stary na uganianie się za jedzeniem.
Nabrawszy chętkę
na jajeczka, które niedawno zniosła Sikorka, wpada na
szczwany
plan. Wszem i wobec rozgłasza, że organizuje konkurs na największy
leśny
wynalazek. Na zwycięzcę – uwaga! uwaga!
- czeka nagroda niespodzianka.
Podekscytowane
zwierzęta z dumą prezentują mu
swe propozycje: Żuczek Gnojarek swoją idealną kulę, Kocia - ostre
pazury, Pająk - sieć, a nawet, w przypadku Sarenki - wyjątkową urodę. Jednak
dopiero
gniazdo Sikorki budzi zainteresowanie szanownego jurora. Kiedy wszyscy
przeżywają
emocje
związane z konkursem, Lis, korzystając z zamieszania, ukradkiem wyjada
zdeponowane jajeczka.
Okazuje
się, że największym wynalazkiem w lesie jest spryt.
(oprac.
ID)
Obsada:WRÓŻKA
BRUDASÓWKA; ŚWINKA; SZCZUREK; WRÓŻKA
LENIUSZKA; WRÓŻ
PIRAT; AGATKA; KRZYŚ; MAMA
i ... MUCHY.
Pełne
humoru przedstawienie
dla dzieci powyżej piątego roku życia. Istnieje możliwość
rozbudowania
ostatniej sceny o elementy interaktywne, jeśli taki byłby zamiar
reżysera.
Wróżka
Brudasówka nie jest
typową wróżką – chodzi potargana, nie dba o
czystość i nie
ma jednorożca,
jednak tak jak inne wróżki z wielkim zapałem spełnia
życzenia
dzieci. Ponieważ
uważa, że „życie w brudzie jest prostsze i
szczęśliwsze”,
rozdaje dzieciom swój
szczególny dar, dzięki któremu nie muszą sprzątać
ani się
myć i nikt, poza
nimi, tego nie
zauważa. By na to zasłużyć, trzeba jednak być wyjątkowym brudasem.
Wróżka tropi takie dzieci wytrwale, w czym pomagają jej
Świnka i
Szczurek.
Czy
Agatka i Krzyś docenią
dar Brudasówki? Rodzeństwo, wyróżnione przez
wróżkę czarem niewidzialnego
brudu, początkowo jest zachwycone. Żadnego szorowania szyi! Żadnego
mycia zębów! Żadnego sprzątania
zabawek!
Niestety
w ich pokoju szybko rośnie góra śmieci, a schodzące się
zewsząd muchy i robaki wcale nie są sympatyczne. Do tego dzieci nic nie
mogą z tym zrobić, bo aby zachować czar, nie wolno im sprzątać, ani się
myć.
Mijają dni, a one zamiast się cieszyć, tracą czas na szukanie kredek
pod stosem
bałaganu i wciąż się drapią.
Tymczasem
Brudasówka
urządza bal dla podobnych sobie wróżek. Przybywają
wróżka
Leniuszka oraz wróż
Pirat. Nikomu nie przeszkadza powszechny rozgardiasz, a spiratowane ze
strony
Uroczych Wróżek gry i zabawy doskonale umilają
gościom czas. I
chociaż nie jest doskonale, a jedzenie z brudnych talerzy nikomu nie
służy na
żołądek, przyjęcie jest huczne.
Po zabawie
Brudasówka
odwiedza Agatkę i Krzysia, niestety czeka ją ogromne rozczarowanie:
pokój jest posprzątany a dzieci czyste. Po prostu
okropność! Wróżka
jest zrozpaczona, na szczęście z pomocą nadchodzi Pirat.
Jego czujnik brudu, który doskonale się sprawdza, gdy
skierować
go na widownię,
z pewnością pomoże Brudasówce odnaleźć „wyjątkowo
brudne
dzieci”. Wróżka
obiecuje, że jeszcze tej nocy przyjdzie do „kochanych
brudasków”, by uraczyć je swym czarem.
Króliczek
Jacuś marzy o braciszku, z którym mógłby się bawić,
jednak
jako jedyny na łące nie ma rodzeństwa.
Zaintrygowany
liczną rodziną
przyjaciół stara się dociec, skąd się biorą króliki. Tata twierdzi, że z
kapelusza, rówieśnicy, że znajduje się je w kapuście, starsze
króliczki
wyśmiewają niedojrzałość Jacusia i jego niewiedzę, zaś Mrówka,
Mucha i
Motyl
wiedzą tylko skąd się biorą owady. Niebezpieczne spotkanie z Wężem też
nie ujawnia prawdy.
Czy Jacuś znajdzie odpowiedź na nurtujące go
pytanie?
Lekka w formie historia (wersja z piosenkami
i bez) daje pretekst, by porozmawiać z dziećmi na temat prokreacji.
(oprac. ID)
Obsada (9):
Kot Barnaba, Koteczka Tunia, Kocyk,
Drapak,Kuweta, Miska, Szpak, Pies Rufus, Pan
Wersja
na scenę
Życie kocura Barnaby
jest
idealne: ma zawsze pełną miskę, spokój i drobne
przyjemności.
Kiedy jednak pewnego dnia Pan przynosi do domu kociątko, wszystko się
zmienia. Tunia nie dość, że nie potrafi się sobą zająć, to jeszcze jest
czarna, a wiadomo, że czarne koty przynoszą pecha! Mimo
proptestów kocura Drapak, Kocyk, Kuweta i Miska zgodnie
uznają,
iż to właśnie on będzie najlepszym opiekunem. I tak, chcąc nie chcąc,
Barnaba zostaje przewodnikiem Tuni po fascynującym świecie
kotów
i ludzi.
"Kotunia" zakłada
dwie scenografie: dom w części pierwszej oraz podwórko w
częściu
drugiej.
(oprac.
ID)
Krótsza i na mniejsza obsadę
wersja sztuki KOTUNIA. Może być podstawą przedstawienia lub słuchowiska.
Obsada (6):
Kot Rudas, Koteczka Drapcia, Kocyk, Miska, Szpak, Pies Cezar
Życie kocura Rudasa jest
idealne: ma zawsze pełną miskę, spokój i drobne
przyjemności.
Kiedy jednak pewnego dnia w domu pojawia się kociątko, wszystko się
zmienia.
(oprac.
ID)
Na podstawie klasycznych baśni
Andersena Świniopas i Księżniczka na ziarnku grochu
powstała przeurocza adaptacja.
Obsada: Ole Zmruż Oczko, Portret Pradziadka, Książę
August (Świniopas), Księżniczka Róża, Cesarz, Melania Dama
Dworu, świnki,
Królowa, Księżniczka Lawenda, służba
NOWY SCENARIUSZ NA STRONIE
O
poszukiwniach prawdziwej księżniczki snuje opowieść
Ole Zmruż Oczko. Są
to perypetie księcia - w dwóch częściach, każda nawiązuje do
innej
baśni.
Scenariusz miał
pramierowe wykonanie w 2019 roku w Teatrze Lalek Pleciuga ze Szczecina.
(oprac.
ID)
****************************************
STRESZCZENIA SZTUK
DLA
DZIECI STARSZYCH
Obsada:
Pawełek; Pan Wąsik;
Mama; Pani Lorna;
Patryk; Martynka; Tata; Pan Ederman
Paweł
jest
nieśmiałym chłopcem, który ma problem z nawiązywaniem
przyjaźni,
przez co
doskwiera mu samotność. Na dodatek jego tata uległ ciężkiemu wypadkowi
i od
paru miesięcy leży w śpiączce. Chłopcu bardzo brakuje ojca i nie
potrafi uporać
się z tęsknotą. Pewnego dnia zaprzyjaźnia się z Panem Wąsikiem, kotem o
nadprzeciętnych zdolnościach. Jego właścicielem jest schorowany Pan
Ederman,
który przebywając w szpitalu, oddaje pod opiekę kota mamie
Pawła. Kot wprowadza
chłopca w świat wyobraźni i czarów. Dzięki niezwykłym cechom
Pana Wąsika, Paweł
zdobywa sympatię rówieśników i pozbywa się swoich
lęków. Chłopiec odzyskuje
pewność siebie i Pan Wąsik może go opuścić, by pomagać innym dzieciom.
Okazuje
się, że kot miał rację, przekonując chłopca, że jego tata na pewno
przebudzi
się ze śpiączki i wróci do domu.
Paweł
jest szczęśliwy,
ponieważ
ma z powrotem
przy sobie oboje rodziców, zyskał nowych
przyjaciół i
przeżył niesamowite
przygody u boku niezwykłego kota.
Przesłanie:
Dramat ukazuje
dwa,
nie
zawsze przenikające się, światy: dorosłego i dziecka. W tym drugim,
rządzącym
się prawami wyobraźni, pełnym wrażliwości, często dostrzega się rzeczy,
które w
pierwszym odrzuca się bądź bagatelizuje. Opowieść o dużych problemach
małego
chłopca... i kocie, który zna przepis na rozwiązanie każdego
kłopotu.
Młodziutka starościanka
Danusia
umiera na „melancholię”. Uratować ją może tylko
śmiech, nic jednak jej nie bawi, ani nie cieszy. Starosta obiecuje rękę
swej ślicznej córki temu, kto ją uleczy. Szewczyk Janek
majstruje śmieszny pojazd – wielki trzewik, którym
powozi jego pocieszny psiak. W przebraniu osiołka ciągnie go na rynek i
rozbawia nie tylko zgromadzonych gapiów, ale i chorą
dziewczynę.
Starościanka
jest mu bardzo rada, jednak staroście nie widzi się biedny zięć. Za
namową wiedźmy (ochmistrzyni) stawia ostatni warunek:
Janek
ma uszyć
narzeczonej ślubne buciki w nawiedzonym zamczysku, by dowieść, że jest
odważny.
Szewczyk
spełnia życzenie starosty. O
północy pojawiają się
upiory,
które strzegą tam skarbu. Jeśli chłopak nie podzieli do
świtu stosu monet na dwie równe części, zginie. Janek
uważnie rozdziela przeklęty skarb, zostaje mu jednak ostatni pieniążek.
Co z nim zrobić? Zabrać? A może położyć na jednym ze stosów?
Janek przepoławia monetę przy użyciu szewskich narzędzi, zdejmując w
ten sposób klątwę ze strażników.
Szczęśliwy
wraca
na (człuchowski) zamek nie tyko z nowymi bucikami, ale też z dwoma
stosami złotych monet. Jeden z nich, zgodnie z radą upiorów,
rozdaje biednym, podczas hucznego weseliska.
Przedstawienie
w
założeniu ma
eksponować klimat polskiej, miejscowej legendy, stąd stylizacje
językowe.
Scenografia, muzyka i kostiumy nawiązujące do polskiego średniowiecza
wspaniale ubogaciłyby realizację. W ostatecznym scenariuszu można albo
pomijać nazwy miejscowości, albo je eksponować - wymieniane w powyższym
opracowaniu miejsca są powiązane z bazowymi legendami.
(oprac.
ID)
Scenariusz do sztuki O SZEWCZYKU, STAROŚCIANCE I ZAKLĘTYM
SKARBIE powstał na
podstawie:
O SZEWCZYKU I PIĘKNEJ
STAROŚCIANCE (Człuchów, województwo
pomorskie) – Stanisław Świrko, „W krainie
Gryfitów” Podania, legendy i baśnie
Pomorza Zachodniego, Wydawnictwo Poznańskie 1986; Źródło
pierwotne: według wersji zasłyszanej od mieszkańców Człuchowa;
O
STRAŻNIKACH SKARBU I
PRACOWITYM SZEWCZYKU (Świdwin,
województwo zachodniopomorskie) – Marzenna
Rzeszowska, „W krainie Gryfitów”
Podania, legendy i baśnie Pomorza Zachodniego, Wydawnictwo Poznańskie
1986;
Źródło pierwotne: według U. Jahn Volkssagen aus Pommern und
Rugen, Berlin 1.